GRATIS VERZENDING VANAF € 50

Kom in beweging met deze 5 oefeningen voor thuis!

5 mei 2021

Als je aan iemand vraagt wat de gezondste manier is om af te vallen, zullen de meesten antwoorden: “gezond eten en veel bewegen!” Maar veel mensen hebben een drukke baan of moeten naar school en vinden de tijd niet om uren in de fitness door te brengen. Daarom geef ik je alvast vijf oefeningen die je thuis kunt doen, geen excuses meer!

Ronde billen met Squats

Squats zijn spierversterkende oefeningen voor je billen en benen, waarmee je veel calorieën kunt verbranden. Als je je buik- en rugspieren wil trainen, zijn squats ook een aanrader. Hoe voer je ze uit? Plaats je voeten op schouderbreedte. Je handen plaats je gestrekt voor je uit om in evenwicht te blijven en je rug hou je een beetje hol. Zak vervolgens door je knieën tot je dijen horizontaal staan. Hou deze positie een seconde vast. Kom rustig overeind en herhaal de oefeningen een tiental keer. Uitdagender maken? Pak er een gewicht bij! Geen gewichten in huis? Dan volstaat een liter fles water in elke hand, of een zak voer van de hond/kat ook prima!

Planken

Planken buikspieren trainenPlanken buikspieren trainen

De plank is vandaag de dag erg in trek, je hebt vast menig ‘plank-challenge’ al voorbij zien komen op social media. Deze oefening werkt dan ook erg effectief en helpt je voornamelijk om je buikspieren te trainen. Je gaat op de grond liggen en tilt je lichaam op met je onderarmen (recht op de grond) en de toppen van je tenen zodat je in een ‘plank’-houding komt. Probeer dit een aantal seconden vol te houden. Hoe langer je de oefening volhoudt, hoe doeltreffender ze is. Zorg er wel voor dat je ruggengraat altijd recht is bij het uitvoeren van de oefening en je jouw navel intrekt zodat de buikspieren geactiveerd worden.  

Wil je voornamelijk van je ‘love handles’ verlost raken? Doe de oefening zijwaarts in plaats van voorwaarts.

Sit-ups

Wil je je buikspieren trainen met een andere oefening als de plank? Dan zijn sit-ups een echte aanrader! De oefeningen mogen dan wel vermoeiend zijn, je boekt er op termijn wel resultaat mee. Voer de sit-ups uit op een stevige ondergrond en maak gebruik van een matje om je rug niet te veel te belasten. Ga op je rug liggen met je benen in een hoek van 90 graden. Plaats je handen gekruist op de borst, bij je oren of gewoon recht voor je uit. Beweeg je hoofd naar je knieën en ga vervolgens weer rustig omlaag. Herhaal deze oefening zo vaak mogelijk, maar bouw wel rustig op als je een beginner bent. Wil je het naar een hoger niveau tillen? Houd dan je benen van de grond om meer spanning op te bouwen of pak er een gewichtje bij!

Push-ups

Wil je je uithoudingsvermogen vergroten? Dan moet je zeker deze oefeningen eens uitproberen. De push-up is een klassieke fitnessoefening, maar daarom niet minder doeltreffend. Na verloop van tijd worden je armspieren en schouders meer gevormd. Daarnaast train je ook je buik- en rugspieren. Ga op de grond liggen en plaats je handen op schouderbreedte. Zak rustig door je armen en hou je lichaam ondertussen kaarsrecht. Duw jezelf vervolgens weer omhoog.

 Tip: Als het niet lukt om push-ups te doen vanuit je tenen, kun je het met je knieën proberen. Dat is minder belastend en alsnog doeltreffend!

Lunges 

Met deze oefening train je de bil- en beenspieren. Zet met een been een stap vooruit. Zak langzaam door je knie tot je een hoek van 90 graden vormt. Hou een rechte houding aan. Je kunt de oefeningen met of zonder gewichten uitvoeren. Zo krijg je de ‘killer legs’ waarvan je altijd al droomde.

Met deze oefeningen kun je gemakkelijk thuis aan de slag en jezelf toch in beweiging houden!