Het hoe en waarom van voedingsstoffen

Weight Care brengt heerlijke maaltijden op de markt, waar je je reguliere maaltijden mee kunt vervangen. Daarnaast heeft Weight Care heerlijke slanke tussendoortjes voor jou! Waarom zou ik dit doen?

Door het vervangen van je maaltijden door onze producten, krijg je een heel stuk minder calorieën binnen dan met een normale gezonde maaltijd. Onze producten leveren daarentegen wél de nodige voedingsstoffen waardoor je geen tekorten oploopt. Je kunt onze producten ook gebruiken in combinatie met eigen bereide maaltijden. Hieronder leggen we uit hoe je dat doet.

Afslanken De Vliegende Start

Voedingsstoffen

Energie
Werken, de kinderen uit school halen, eten, aansluitend een rondje sportschool en ook nog gezellig doen met vrienden. Soms vraag je je weleens af “Waar haal ik de energie vandaan?”. Het antwoord is simpel: uit je voeding! Die bestaat namelijk uit allerlei stoffen die ons lichaam de nodige energie geven, zodat we kunnen ademen, nadenken, sporten, werken, gezellig kunnen shoppen etc. Kortom, alles om dagelijks goed te functioneren.

De energie die we uit voeding halen, wordt uitgedrukt in kcal of kilocalorieën. Op onze Weight Care producten vind je dan ook steeds het aantal kcal per portie. Zo weet jij precies hoeveel energie je binnenkrijgt. Het aantal kcal dat je dagelijks nodig hebt, is natuurlijk afhankelijk van jouw behoeften.
Naast kilocalorieën, wordt de energiewaarde ook wel weergegeven in kilojoule, afgekort kJ. Kcal en kJ drukken in principe hetzelfde uit. Je kan het zelf makkelijk omrekenen, want 1 kcal = 4,184kJ.

Eiwitten: de bouwsteentjes van ons lichaam
Eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, worden voornamelijk gebruikt als bouwstoffen in ons lichaam. Deze eiwitten zijn opgebouwd uit verschillende kleine deeltjes, of met een moeilijk woord, aminozuren. Deze aminozuren zijn erg belangrijk. Ze worden overal in verwerkt: in je spieren, je stralende huid of je glanzende haar.
Bovendien zorgen ze voor een gezonde spijsvertering, een betere werking van je immuunsysteem en leveren ze ook nog eens de nodige energie aan ons lichaam. Best handig die aminozuren nietwaar?
Aangezien ons lichaam niet in staat is om alle soorten aminozuren zelf aan te maken, is het belangrijk dat we onze dagelijkse dosis aminozuren via onze voeding opnemen.

Waarom?
Als je wilt afvallen, zijn eiwitten je new best friend. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat je spiermassa behouden blijft wanneer je vetmassa verliest. En laten die spieren nu net essentieel zijn voor het verbranden van calorieën! Spieren zorgen er namelijk voor dat je veel energie en dus calorieën verbruikt. De Weight Care producten zitten boordevol eiwitten en vormen zo dus de perfecte aanvulling om lekker aan je lijn te werken.

Wist je dat...
je lichaam harder moet werken om eiwitten te verteren? Je energieverbruik stijgt hierdoor aanzienlijk en je verbrandt dus meer calorieën. Eiwitten zijn dan ook onmisbaar voor een geslaagd dieet!

Koolhydraten, dikmakers?
Nee, koolhydraten hoeven absoluut geen dikmakers te zijn. Koolhydraten zijn, naast eiwitten en vetten, juist belangrijke brandstoffen voor ons lichaam. Ze voorzien je lichaam van de nodige energie, zodat je dagelijks goed kunt functioneren. 

Waarom?
Tijdens de vertering zal ons lichaam de opgenomen koolhydraten omzetten in glucose, de voornaamste energiebron van de mens. Het is dus van belang om dagelijks voldoende goede koolhydraten binnen te krijgen om je fit te voelen, te gaan wandelen met je hond of samen met de kids te ravotten in de tuin. Glucose is de enige brandstof die alles in onze hersenpan draaiende houdt. Als je dus alert wil blijven tijdens die belangrijke meeting, dan kan je maar beter de nodige koolhydraten opnemen in je voeding.

Wist je dat...
koolhydraten van nature ook in fruit en melk voorkomen en dus niet alleen in brood, pasta en rijst? In melkproducten zit bijvoorbeeld (ga)lactose, wat een melksuiker is en in fruit vind je fructose, de welbekende vruchtensuiker.

Vet je vijand?
Vetten zijn niet altijd slecht. Het is niet zo dat alle vetten die je binnenkrijgt, direct een vetlaagje op je billen of buik zullen vormen. Helemaal niet zelfs. Naast eiwitten en koolhydraten, heeft ons lichaam ook vetten nodig om goed te functioneren en voldoende energie te hebben. Maar alles met mate natuurlijk!
Je hebt verschillende soorten vetten: verzadigde en onverzadigde. De onverzadigde vetten brengen verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee, denk maar aan bescherming van hart- en bloedvaten. Je hebt zowel verzadigde, als onverzadigde vetten nodig, maar niet van allebei evenveel. 

Waarom?
Vetten leveren niet alleen energie aan ons lichaam, ze zorgen ook voor de opname van bepaalde vitamines, beschermen onze organen en dragen bij aan een betere smaak van onze voedingsmiddelen. Vetten zijn dus zo slecht nog niet! Sterker nog: ze vormen een lekker en voedzaam onderdeel van onze voeding.

Wist je dat...
er een heel handig ezelsbruggetje bestaat waarmee je makkelijk kunt onthouden welke vetten wel en niet goed zijn? Zo is verzadigd vet de vetsoort die je niet teveel binnen moet krijgen, omdat de V voor verkeerd staat. En van de O van onverzadigd vet maak je makkelijk het woordje Oké. 

Vezels; houd je darmen in topconditie
Vezels zijn onverteerbare deeltjes afkomstig uit plantaardig voedsel, zoals fruit, groenten, aardappelen, graanproducten en noten. Er zijn verschillende soorten vezels: oplosbare en onoplosbare. De oplosbare nemen water op en maken zo je stoelgang zacht, de onoplosbare stimuleren een actieve darmwerking. Tip! Vergeet niet om voldoende te drinken zodat de vezels goed hun werk kunnen doen.

Waarom?
Vezels zijn belangrijk voor je darmwerking en daarnaast zijn ze de ideale voeding voor bacteriën in je darmen. Deze bacteriën helpen bij het vrijmaken van extra vitamines en andere gezonde voedingsstoffen.

Wist je dat...
je niet alle vezels zomaar kunt zien? In bruin brood vallen de stukjes onoplosbare vezel onmiddellijk op, het zijn de zemelen en granen die je niet in een wit brood terug zal vinden. Maar wat dacht je van je appel die blinkt nadat je hem hebt gewassen en opgepoetst? Die glans komt van een oplosbare vezel die op de buitenkant van de schil zit!

De rol van vitamines en mineralen 
Vitamines en mineralen zijn een belangrijk onderdeel van je voeding. Ze zijn essentieel om gezond te blijven. Aangezien ons lichaam zelf geen vitamines en mineralen kan aanmaken, moeten we ze opnemen via onze voeding.

Waarom?
Vitamines en mineralen spelen een onmisbare rol in je lichaam. Ze zijn slechts in kleine hoeveelheden nodig, maar achter de schermen zijn ze essentieel: ze dragen bij tot groei, stevigheid van de botten, goed zicht, vitaliteit en weerstand tegen vermoeidheid en infecties. De lijst is eindeloos, want ze zijn betrokken bij alle kleine én grote processen in je lichaam. Voldoende vitamines en mineralen zijn dus een must! Daarom zijn al onze Weight Care maaltijdvervangers voorzien van de vitamines en mineralen die je dagelijks nodig hebt. Zo weet je zeker dat je alles binnenkrijgt.

Wist je dat...
vitamines A, D, E en K allemaal vet oplosbare vitamines zijn? Dit wilt zeggen dat ze alleen door ons lichaam opgenomen en getransporteerd kunnen worden, door zich te verbinden met vetten. Al het vet uit je voeding vermijden is dus niet aan te raden, want zo mis je heel wat belangrijke voedingsstoffen.

Inspannen
Een gezonde levensstijl nastreven is belangrijk. Die gezonde levensstijl begint bij gevarieerde, evenwichtige voeding, maar daarnaast is het ook belangrijk om voldoende te bewegen. Een geslaagd dieet bestaat uit de ideale balans tussen energie-inname en energieverbruik 

Dagelijks tijd maken om te sporten is niet voor iedereen even gemakkelijk. Toch zijn er wat simpele trucjes om beweging in je dag te integreren. Je hoeft namelijk niet al je beweging op één moment van de dag (of in de sportschool) te doen. Je kunt met de fiets naar je werk, zo vermijd je ook nog de files. Of je parkeert je auto wat verder, neemt de trap in plaats van de lift, of gaat te voet naar de winkel om zo dagelijks 10.000 stappen te zetten. Zo kom je ook aan je dagelijkse portie beweging! 
Weight Care selecteerde voor jou de drie grote categorieën van fysieke activiteit om je te helpen je lijn te behouden:
• Uithoudingsoefeningen: om de nodige calorieën verbranden.
• Spieroefeningen: om bepaalde lichaamsdelen specifiek aan te pakken.
• Zachte gym: om in vorm en soepel te blijven.

Dankzij de nodige beweging kun je jouw energieverbruik verhogen. Als je meer energie verbruikt dan je opneemt, kun je gewicht verliezen. Daarnaast blijft de magere massa (spieren) behouden voor een verhoogde spiertonus én energieverbruik.

Als je vetweefsel wilt verliezen, kun je je het best op duursporten focussen, zoals fietsen, joggen etc.  Deze fysieke activiteit plan je twee keer per week gedurende 45 minuten in. Begin met sessies van bijvoorbeeld 20 minuten en bouw dit iedere keer beetje bij beetje uit, totdat je uiteindelijk de aanbevolen 45 minuten hebt bereikt.
Deze oefeningen dragen bij tot een vermindering van de vetmassa en zorgen voor een snelle verbranding van calorieën. Ze helpen je in combinatie met gezonde voeding om jouw streefgewicht te bereiken!
Fysieke activiteit hoeft geen zware en intensieve training in te houden. Begin gewoon met het verhogen van je dagelijkse fysieke activiteit:
• Ga te voet naar de bakker, neem de trap in plaats van de lift en gebruik de fiets voor kleine verplaatsingen.
• Wist je dat je bij huishoudelijke taken ook calorieën verbrandt? Bijv.: een maaltijd bereiden, het gras maaien, boodschappen doen, in de tuin werken. Een win-win-situatie!

Ontspannen
Minstens zo belangrijk is het om voldoende te ontspannen.
Het nemen van voldoende rust en het zorgen voor ontspanning zorgt ervoor dat je jezelf fitter voelt, minder gespannen bent en beter tegen de dagelijkse hectiek en stress opgewassen bent. Bovendien zit je dan lekkerder in je vel en is de kans kleiner dat je gaat snaaien.

Lak je nagels, neem eens een masker, geniet van een lang bad, doe kaarsjes aan of pak een boek van de nog-te-lezen-stapel. Plan één vrije (mid)dag per week voor jezelf in om te genieten zonder te haasten. Gun jezelf deze tijd, want je hebt het meer dan verdiend. 

Vergeet ook niet om voldoende te slapen ( 7-8 uur per nacht). Als je goed slaapt, heb je overdag minder trek in zoetigheid, omdat je vermoeid bent. Verder is slaap natuurlijk ook gewoon prettig en essentieel voor het goed functioneren van lichaam en geest. Je bent minder prikkelbaar en ongeduldig. Verder heb je meer puf om ’s avonds nog een rondje te wandelen.

Wist je dat...
een schoonheidsslaapje helemaal zo gek nog niet is? ‘s Nachts vernieuwen huid- en haarcellen zich. Door slaapgebrek verstoor je dit proces, met doffe haren en een vermoeide huid als resultaat… Nóg een goede reden dus om wat eerder naar bed te gaan!